Apple, iPhone üretimini Çin’den Hindistan’a kaydırma sürecinde yeni bir aşamaya geçti. ABD’ye yönelik iPhone 17 modellerinin tamamının Hindistan’dan gönderileceği bildirildi. Şirketin bu yöndeki planlarını Bloomberg kamuoyuna duyurdu. Üretim kaydırma hamlesi, küresel tedarik zincirindeki kırılganlıkların ardından giderek hız kazandı.
Apple şimdiye kadar Hindistan’da belirli modellerin üretimini yapıyordu, fakat ilk kez tüm yeni modelleri aynı anda Hindistan’dan piyasaya sürecek. iPhone 17 serisinin tamamı, lansman gününde Hindistan’dan ABD’ye gönderilmeye hazır olacak. Bu değişiklik, üretim sürecinin Çin merkezinden uzaklaştırıldığını açıkça gösteriyor. Apple’ın, Hindistan’daki üretim kapasitesini artırmak için çalışmalarını hızlandırdığı belirtiliyor.
Apple, Çin’den uzaklaşırken Hindistan’da üretimi yaygınlaştırıyor
Şirketin Çin’e olan üretim bağımlılığını azaltma çabaları yeni değil; bu strateji son birkaç yıldır dikkatle uygulanıyor. Pandemi sonrası yaşanan üretim aksamaları, Apple’ı alternatif üretim merkezleri aramaya yöneltti. Hindistan bu süreçte ön plana çıktı ve şirketin üretim coğrafyasındaki yerini güçlendirdi. Apple, sadece son çeyrekte 1,1 milyar dolar gümrük vergisi ödemeye hazırlanıyor.
Buna rağmen, Bloomberg’e göre Hindistan’dan ABD’ye gönderilen iPhone’lar şu an için gümrük vergisinden muaf tutuluyor. Bu vergi muafiyeti, Hindistan’dan yapılan diğer ithalatlara uygulanan yüzde 50’lik tarifeye rağmen geçerliliğini koruyor. Apple’ın bu durumdan avantaj sağladığı düşünülüyor. Ne var ki iPhone’un bazı parçaları hâlâ Çin’de üretilip Hindistan’a gönderiliyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Apple iPhone Ultra için seri üretime temmuz sonunda başlıyor

Apple, App Store politikaları nedeniyle Çin’de inceleme talebiyle karşı karşıya

iPhone Ultra için yeni iddia gecikme söylentilerini boşa çıkarıyor

Apple’ın yeni CEO’su tasarımı yeniden şirketin merkezine taşıyabilir

Apple CEO’sundan zam sinyali: iPhone ve Mac fiyatları yükselebilir
Patrick Moorhead adlı analiz uzmanına göre, Apple bu yolla bazı vergilerden kaçınabiliyor. Fakat üretim sürecinin tamamı henüz Hindistan’a taşınmış değil. Alt bileşenlerin çoğu hâlâ Çin’de şekilleniyor. Hindistan’daki üretim, şu aşamada nihai montaj düzeyinde yoğunlaşıyor.
Apple bu ayın başında ABD’deki üretim yatırımlarını genişletme kararı almıştı. Şirket, 100 milyar dolarlık yeni bir üretim yatırımını kamuoyuyla paylaştı. Bu yatırım, yılın başlarında duyurulan 500 milyar dolarlık paketle birleşince dikkat çekici bir büyüklüğe ulaşıyor. ABD Başkanı Trump, üretimini ABD’de yapan şirketlerin ithalat vergilerinden muaf tutulacağını açıklamıştı.
Tüm bunların yanında, ABD’nin Hindistan’a yönelik vergi politikasında değişiklik sinyali dikkat çekiyor. Hazine Bakanı Scott Bessent, CNBC’ye yaptığı açıklamada, Hindistan’a uygulanan tarifelerin artırılacağını söyledi. Bu kararın arkasında Hindistan’ın Rusya’dan petrol alıp satmaya devam etmesi gösteriliyor. Ukrayna savaşına yönelik yaptırımlar kapsamında alınan bu karar, Hindistan’da üretim yapan şirketleri doğrudan etkileyebilir.
Apple’ın üretim rotasını yeniden şekillendirmesi, sadece maliyetlerle ilgili bir tercih değil. Aynı zamanda jeopolitik riskleri azaltma amacı da taşıyor. Çin’de yaşanan politik belirsizlikler ve üretim sıkıntıları, teknoloji devlerini daha esnek ve çeşitlendirilmiş tedarik zincirlerine yöneltiyor. Apple’ın Hindistan’daki üretimi büyütmesi, bu stratejinin bir yansıması olarak değerlendiriliyor.
KÜÇÜK EV ALETLERİNDE FIRSATLAR
Teknoblog'un satış ortaklıkları vardır. Bunlar, editoryal içeriği etkilemez, ancak Teknoblog, satış ortaklığı bağlantıları üzerinden satın alınan ürünler için komisyon kazanabilir.


